Alla inlägg under augusti 2011

Av Anna Bergman - 31 augusti 2011 11:38

Igår tog mitt sommarlov slut och skolan drog igång. Vi hade kursintroduktion på engelskakursen och det känns faktiskt rätt okej - än så länge med den kursen! Ikväll har vi introduktion på kvällskursen i didaktisk matematik som jag ska läsa utöver utbildningen - den däremot känns lite värre! Matte är inte min starka sida :)


  

Idag började dagen med en långpromenad för mig och Kid. Underbar morgon med sol och ljumma men friska vindar mötte oss.


  

Nu ska jag sätta mig och läsa lite i engelskaböckerna inför fredagens föreläsningar. Om cirka två timmar ska jag hämta upp Anders föräldrar, Erling och Mona, på stationen då de kommer på besök över helgen. Väldigt trevligt tycker vi!


Hoppas ni får en fin dag!


Av Anna Bergman - 29 augusti 2011 18:25

Idag började dagen med en långpromenad på cirka en timme. Efter det satte jag igång och städade här hemma. Fönstren är putsade, gardinerna är tvättade, strukna och upphängda igen. Nya blommor är inköpta. Mattor, överkast och kuddfodral är även nytvättade och hela lägenheten luktar nu nystädat och är redo att ta emot "vardagen" igen.


För just vardagen är det som sätter igång för mig imorgon igen. Kursintroduktion på den första kursen jag ska läsa i höst är imorgon. Didaktisk engelska för förskoleklass och grundskolans tidigare år (F-6)! Ska bli kul att sätta igång samtidigt som jag vet hur känslan är under terminen. Man kan aldrig känna sig "ledig" och har alltid något i bakhuvudet som man "kunde ha gjort i skolväg istället för det ena och det andra". Men men. Det kommer bli bra. Tre terminer kvar - sen klaaaaar. Härligt!


När jag gick in till vardagsrummet tidigare idag hittade jag Kiddan högst upp på kuddhögen. "Prinsen på ärten" :)


  

Trevlig kväll!



Av Anna Bergman - 29 augusti 2011 18:21

Idag när jag hämtade in posten från brevlådan hittade jag en trevlig överraskning. Mamma hade skickat ett paket med detta fina innehåll. Love Life står det inristat på insidan. Ett fins budskap som jag tycker alla ska göra - Älska livet och ta vara och var rädd om det ni har.


   


Tack snälla snälla för det fina armbandet!

Av Anna Bergman - 26 augusti 2011 16:37

  

Imorse när det var dags för morgonpromenaden så sken solen och värmde gott. Trots att sommaren är väldiiiiiigt bra enligt mitt tycke, så gillar jag inte riktigt denna mellanperiod sommar/höst. Det får gärna vara 30 grader och sol ena dagen, för att istället blir sköna hösttemperaturer och svalare luft nästa dag. Denna period som är just nu i vårt avlånga land avstår jag gärna från. Blir galen då man går ut, kommer fram till att man är alldeles för mycket klädd och luften är mest klibbig och varm. Nej tacka vet jag höstkylan då :) Nu vill man ha på sig dova färger och stickade plagg och ta emot hösten med dess vackra färger.


Idag beställde jag mig även en ny höst/vinterkappa. Hoppas den är lika fin i verkligheten som på bild.


   Bild lånad från hm.com


Fredag idag. Med andra ord HEEELG. Härligt. Det firar vi hemma hos oss med en god middag bestånde av helstekt fläskfilé med en sallad på färska rödbetor, fetaost, bacon, purjolök m.m samt en limesås till detta. Receptet hittade jag i min inspirationskälla "Matmagasinet" och smakade det gott, lägger jag ut receptet åt er imorgon :)


Trevlig helg!

Av Anna Bergman - 25 augusti 2011 16:47

Nu äntligen har jag hittat mig en kalender. Det blev dock inte "den perfekta" men den duger, billig var den också :)



Har precis suttit och fyllt i schemat i den för första delen av terminen. Veckorna ser helt okej ut rent föreläsningsmässigt. Anar dock att det blir en hel del hemarbeten istället.


Första skolveckans schema :) 

Igår var vi som jag redan nämnt på bio. Filmen var helt klart sevärd och lite rolig att se på bio. Vi var på den tidiga visningen och var hemma redan strax efter 20. Då satte vi oss i soffan och zappade mellan olika tv-program. Kiddan fick sig även en duschning och sedan satt han och mös hos sin husse under filten resten av kvällen :)


    

Hoppas ni har en fin dag!


Av Anna Bergman - 25 augusti 2011 10:32

Idag är ingen vanlig dag för det är Amelias 25-årsdag, hurraa hurraaaa hurraaa. Välkommen i klubben!


Amelia är dock nere på andra sidan jorden just nu och därför kan vi inte fira hennes födelsedag. Dock följer jag deras bloggar och i detta nu tror jag Amelia sitter och får pedikyr samt nya naglar - så hon har det nog bra iaf :)


Stort grattis till dig iaf min fina vän.

Vi saknar dig här hemma!


Puss o kram

Av Anna Bergman - 25 augusti 2011 10:14

Igår lagade jag piroger - en rätt som man lätt glömmer bort, men ack så god den är. Här kommer receptet på mammas variant, vilken är min favorit :)


 


5 st piroger.


Ingredienser:

1 pkt smördeg (5 plattor)

400 g köttfärs

6-7 st färska champinjoner

ca 10 skivor rökt skinka

2 msk ketchup

2 dl gräddfil

riven mozarellaost (eller annan riven ost)

salt

peppar

Knorrs pasta & pizzakrydda

1 ägg


Gör så här:

1. Bryn köttfärsen och hackad lök tillsammans i smör i en stekpanna.

2. Hacka champinjonerna och skinkan till mindre bitar och tillsätt i köttfärsen och stek tills champinjonerna blivit lite mjuka.

3. Tillsätt ketchup och gräddfilen och rör om.

4. Krydda RIKLIGT med salt, peppar och pasta&pizzakryddan. Smaka av.

5. Kavla ut smördegsplattorna till en fyrkant när de är lite kalla på ett mjölat underlag. (Ungefär dubbelt så breda som som är från början)

6. Fyll med köttfärsröran på halva plattorna och toppa med den rivna osten.

7. Vik ihop pirogerna till en trekant och använd en gaffel för att trycka ihop kanterna.

8. Pensla pirogerna med ett uppvispat ägg.

9 Grädda dom i ugnen på 225 grader i cirka 15 minuter tills de fått färg.

10. Servera med en god sallad och en kall sås


Jag gjorde en sås på den resterande gräddfilen och sweetchilisås, kryddat med salt och peppar, enkelt och gott.


Smaklig måltid


Av Anna Bergman - 24 augusti 2011 13:12

Usch vilket tråkigt väder vi har på västkusten idag. Grått och trist. Hursomhelst så passar det då bra med ett biobesök, vilket jag och Anders bestämt oss för ikväll då han är träningsledig. "Rise of the planet of the apes" blev valet och jag tror det kan vara en bra biofilm!



Idag har jag inte några direkta planer. Ska snart hoppa in i duschen och sedan kila ner på stan och hämta ut ett paket och göra ett nytt försök att hitta mig en kalender.


Ha en fin dag allesammans



Presentation


Take the time to smell the roses...

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards