Alla inlägg under oktober 2007

Av Anna Bergman - 30 oktober 2007 11:51


                                


Rosa Bandet startade 1991 i USA som ett sätt att uppmärksamma den växande sjukdomen bröstcancer. Sedan dess har symbolen vuxit till en internationell folkrörelse. Världen över viger organisationer, företag och privatpersoner oktober månad åt frågan – man ordnar rosa aktiviteter, lyser upp byggnader i rosa (Eiffeltornet, Niagarafallen) och framförallt bär man det Rosa Bandet. Kampanjen har framgångsrikt spridit kunskap och kännedom om bröstcancer och samlar in stora summor pengar till forskning och prevention.

Under hela oktober driver Cancerfonden Rosa Bandet-kampanjen till förmån för svensk bröstcancerforskning. Cancerfondens ambition med Rosa Bandet är att uppnå medvetenhet kring bröstcancer och att samla in pengar till fortsatt forskning. Omkring 7 000 nya diagnoser upptäcks varje år i Sverige. Det betyder att 15–20 kvinnor insjuknar i bröstcancer varje dag. Trots ökningen av antalet fall har dödligheten i bröstcancer successivt minskat tack vare förbättrad diagnostik och behandling. I Sverige har Cancerfonden genom Rosa Bandet samlat in drygt 120 miljoner kronor till svensk bröstcancerforskning. Pengarna till Rosa Bandet används för att på olika sätt bekämpa bröstcancer.


Kolla på galan ikväll på tv3!!!

Av Anna Bergman - 30 oktober 2007 09:01

Tiden går fort då man har roligt.


Landade i Kalix vid tiotiden i tisdagskväll, där en härligt god smögåstårta väntade på mig:) Efter lite surr med mamsen å papsen så var ögonlocken grusiga efter en lång dag så sängen väntade på mig!


På onsdag var vi runt på stan en sväng jag och mamma och sen på eftermiddagen så åt vi köttsoppa och pannkaka hos farmor och farfar. Hann på kvällen även med ett besök hos Englunds.


Klockan nio på torsdagmorgon lämnade vi Kid hos morfar och plockade upp mormor för en tripp till Luleå där lite julklappar inhandlades och en klänning och en kort "jacka" inhandlades åt mig. Ja ett par stövlar också men det var ju en tidig julklapp åt mig ;) Efter luleresan så lagade jag Marlenes goda laxsallad till middag och sen fick jag ett snabbbesök av Amme och sen var det tv-tittande som avslutade min kväll.


Eftersom jag använt mitt silverschampoo väldigt flitigt så resulterade det i att jag fick grått/blått/grönt hår så ett besök hos frissan avklarades på fredagförmiddag. Nu är man barbie igen:) haha....Middag denna dag blev på Kina, där jag åt kanske världens godaste pizza. Husets special + bea! Mums. Efter middagen var de en tripp till solen som gjordes och sen bänkade jag mig framför IDOL där en massa godis och chips laddades upp. En personlig servitör fick vi också under kvällens gång. Världens bästa Peter =)


På lördagmorgon var väl egentligen enda dagen jag fick liiiite sovmorgon under min "semester" vaknade kring tiotiden. Åkte på stan en sväng å sen hem till mormor å morfar och fikade litegrann. Vid halv fyra hoppade jag in i duschen och gjorde mig i ordning för kvällen. 17,00 åkte vi till Näsbyn där Erlings födelsedagsmiddag väntade.


 


Några vinglas senare och en mage mättare styrde jag och Mia kosan mot Before en snabbis där jag fick surra lite med Martin innan jag begav mig vidare i samma byggnad med till Valhalls matsal där många söta tjejer satt och mumsade i sig lite mat. Äntligen var det dags för det efterlängatde tjejfesten:) Jihooo. Många kramar senare och efter många kära återseenden gick vi upp till rummet där förfesten skulle äga rum. Alltid lika kul att träffa tjejerna och uppdatera litegran. Efter ett tag ramlade det in ännu fler tjejer och vi fortsatte att ha det riktigt trevligt heeela kvällen lång ;)



 


 


Söndagen var väldigt seeeg och att man skulle resa hem till Falun gjorde inte saken bättre. Sitta på flyg och tåg är ju inte så himla kul i vanliga fall och inte då man varit ut dagen innan heller:) Hemma i Falun var jag igen vid halv nio på kvällen iaf och då fick man kramas lite med Anders igen och fick mig en pizza till middag innan det var dags för att sova.


Igår var man tillbaka på kontorsstolen igen. Har nog inte varit en så tung dag på jobbet på väldigt länge. Alla tyckte det. Kändes som att det var mörkt heeeeela dagen. Och då man skulle gå hem kl 17 så var det typ kolsvart ute så man vart ju inte direkt piggare. Igår såg vi filmen "A mighty heart" med Angelina Jolie, handlar om en wall street journalist som blir kidnappad av terrorister. Lite seg men ändå helt klart sevärd. Verklighetsbaserad var den och de filmerna är ju oftast bra tycker jag.


Idag efter jobbet blir de en promenad med Cathrine, och sen bara ta de lugnt, har några greys och desperate housewives avsnitt att ta igen så antar att det blir min kväll. Hade tänkt att Anders skulle få fixa i ordning någon middag idag innan han åker på träning så jag slipper:) 


Nu är det dags för fikarast, har saknat mina skorpor. haha...


kram på eeeer.




Av Anna Bergman - 23 oktober 2007 13:35

Ljummen sallad med lax och fetaost

4 portioner 


300g laxtärningar

1 msk olja

1 pkt (200g) färsk pasta

200g fetaost

150g färsk spenat

250g körsbärstomater

20 svarta oliver


Dressing:

3 msk olivolja

1 tsk fransk senap

1 pressad vitlöksklyfta

1 krm salt

1 krm malen peppar


1. Stek lax i oljan

2. Koka pastan

3. tärna fetaosten, skölj spenat o tomater

4. skaka ihop dressingen

5. Blanda ihop allt!!


Lycka till!!!!

Av Anna Bergman - 23 oktober 2007 13:12

Oj länge sen jag uppdaterat nu. Dålig stil.


Vi börjar med fredagen då. Myskväll med god mat och Idol. Började att se tredje pirates igen, åååh så bra den är, men blev för trött så gick och la oss efter ett tag.


Lördag förmiddag spenderades för mig på stan en sväng medan Anders pluggade, efter det såg jag på nya Beckfilmen och på kvällen var de spelkväll hos Anders och Marlene som stod på schemat. Marlene hade gjort den godaste laxsalladen jag någonsin ätit,så mätta och belåtna tryckte vi i oss lite godis och spelade "Lika par leka bäst",denna gång med Anders och Marlene som segrare. Förra gången vann jag och Anders. Vad är detta?? haha...Vill ha revansch snart. Ganska snart.


Söndag var de träningsmatch på Lugnet för grabbarna vilket inte resulterade i alltför roliga siffror, men annat var de i gårdagens match då dom sopade mattan med ryssarna! 


Och nu har jag bara cirka en timme kvar av denna arbetsvecka innan jag styr kosan mot Kalix. 15,32 går tåget mot Arlanda och 19,07 går flyget mot Luleå. Där väntar mamma och pappa, och hemma i Bredviken står en god smörgåstårta väntandes. HÄRLIGT. Ska bli väldigt skönt att komma hem en sväng.


Vi får väl se om Kalix överlever mig och Kiddan eller om jag och Kiddan överlever Kalix?=)


Uppdatering följer på måndag!!..


Pussohej  



Av Anna Bergman - 18 oktober 2007 15:50

Idag har det regnat löv. Då jag var ut med Kid på lunchen, efter en mycket trevlig stund med Jaana och Karin på Maestro ,så yrde löven runt i virvlar från himlen ner på mig. Knallgult då man tittade upp. Rätt vackert faktiskt. Men nu är träden fula igen. Inga löv kvar. Allt ligger på backen. TUR att man bor i hyreshus så man slipper kratta och få blåsor på händerna. Jag är ju inte den som tycker om grovarbeten=) haha


Snart är även denna arbetsdag slut. Har tid på Lust och färging för att fixa till mina ögonbryn, färg och plock kl 17 och efter det ska jag ut och promenera med Cathrine, efter promenaden är jag lagom hemma till att starta med middag och sen är det ryggläge i soffan som gäller än en gång.


6 dagar kvar till Kalix. Härligt!! Måntro om den lovade massagen kommer ske? eller om massören har fullt upp med annat? ;) Skulle vara välbehövligt iaf känner jag. Att sitta vid en dator hela dagarna, på kanske inte den mest ergonomiska arbetsplatsen är kanske inte det bästa för axlar och rygg.


Nu ska jag stå ut sista timmen. Förövrigt så är jag PROPPMÄTT, så det ska bli riktigt skönt att promenera bort maten från kroppen!!....


Fredag imorrn, sååååååååååååååååååååååååå skööööööööönt.






Av Anna Bergman - 18 oktober 2007 15:46



Detta gott folk är Annso och Mickes lilla gosse Alvin som idag fyller fyra månader:) haha..Goo och Glad och så otroooooligt söt. Var bara tvungen att sno denna bild från Johannas pixbox. Höjdpunkten på min dag=) haha...


Av Anna Bergman - 17 oktober 2007 13:50


1. Han kör högläsning från bibeln åt sina vänner.


2. Han går till tandläkaren och lagar två hål utan bedövning.


Av Anna Bergman - 17 oktober 2007 13:20

Ja då var vi i mitten av arbetsveckan igen, kändes trögt att stiga upp imorse och tanken var "Åååå är det bara onsdag" men efter jobbet idag kommer det kännas skönt att veta att man gjort bort mer än halva arbetsveckan, bara två tidiga och mörka mornar till innan helg:)


Sen har jag ju faktiskt bara två dagar att jobba nästa vecka innan jag får lite semester! Skööönt..


Har just varit och lunchat med Cathrine, blev en sallad på Pralin för mig och en paj för Cathrine. Så nu är jag mätt och belåten!


Planerna för dagen är att jobba på till 17, med ett litet avbrott till frissan för att fixa till luggen så jag ser något, efter det en sväng på stan tror jag, sen hem och fixa och dona å laga lite middag. Sen blir de nog att slöa i soffan till någon film eller nåt =)






Presentation


Take the time to smell the roses...

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards