Alla inlägg under december 2011

Av Anna Bergman - 22 december 2011 16:22

Då dessa sista dagar innan julafton är fulla med olika saker på schemat så vill jag bara snabbt passa på att hälsa alla läsare, nära, kära, kända och okända - EN RIKTIGT GOD JUL. Hoppas ni får en mysig julhelg!


  

Av Anna Bergman - 19 december 2011 15:22

Idag har vi haft gestaltande redovisning av vårt grupparbete. Det gick bra och alla blev godkända så det var skönt. Fick även tillbaka analysen av en barntext jag gjort och även den var godkänd. Nu har vi ingen mer "schemalagd" tid i skolan förrän den 10e januari. DOCK kommer det ut en hemtenta i grammatik idag under eftermiddagen som jag måste försöka börja brottas med innan jul. Även en stundande matematiktenta väntar efter nyår, men den tror jag minsann jag skjuter upp och tar tag i efter jul och nyårshelgen.....


Helgen har gått fort. I fredags var Anders borta i Sandviken och spelade match. Den slutade 6-6 så det resultatet får man vara glad för. Själv satt jag framför teven omringad av hundar och tittade på Svenska hjältar-galan. Oj vad rörd man blir och vilka medmänniskor det finns. Beundransvärda och starka människor som verkligen behöver få en stund i rampljuset. Många tårar fälldes från mig dessa timmar, och jag tror inte jag var ensammen om det :)


  

Resten av helgen har varit relativt lugn med inga måsten för min del. I söndags åkte vi förbi och drack kaffe hemma hos Malin och Richard och på kvällen såg vi lite film.


Hoppas ni haft en bra helg :)

kram från mig





Av Anna Bergman - 19 december 2011 15:14

Nu är säsongen av Så mycket bättre slut och det finns tre låtar som jag tycker har varit bäst. Den första har jag redan delat med mig av i tidigare inlägg. Det var Laleh med "Ängeln i rummet". Det är något med svenska texter. Jag gillar dom! De andra två jag fastnar för är följande:


Mikael%20Wiehe%20&%20Laleh%20-%20Det%20h%C3%A4r%20%C3%A4r%20ditt%20land

Timbuktu%20-%20Flickan%20och%20kr%C3%A5kan

Av Anna Bergman - 14 december 2011 14:03

Igår var Josse och Robin förbi och lämnade Tyson och Ingo hos oss. Dom ska bo hos oss i en vecka och det är allt mysigt med 12 små tassar som springer runt i lägenheten :) Kiddan och Ingo stämde upp till skönsång tidigare idag då ett program startade på teven, hehe.



Idag har jag pluggat lite, har förberedd min muntliga del av redovisningen vi skall ha på måndag i vårt grupparbete. Ikväll är det dags för sista föreläsningen i mattekursen och det ska bli skönt att få den avklarad. Nu ska jag hoppa i duschen och sedan ta en liten promenad med vovvarna innan det är dags att åka mot skolan.


Ikväll är det även match för IFK. Mot Sirius här hemma. Hoppas hoppas att det går bättre än de sista matcherna. Dags att det vänder nu tycker jag :)


Hoppas ni får en bra dag!

10 dagar kvar till julafton nu.....


Av Anna Bergman - 12 december 2011 19:54

 

Ännu en helg har passerat och nu har även det tredje ljuset tänts...

 

I fredags såg vi som förmodligen många andra Idolfinalen. Det har enligt mig varit en omgång där inte sååå många idoler fångat mitt intresse. Vet inte om de är att man är less på konceptet eller om deltagarna var lite väl unga. Dock tycker jag att det var rätt person som vann. Amanda har varit en deltagare som stått ut lite och kört sin egen grej. Robin gillade jag också men i finalen kändes han lite avslagen och nervös. Vinnarlåten tyckte jag till en början var väldigt tråkig, men under helgen har jag lyssnat på den en del och jag börjar gilla den mer och mer. Den är rätt bra faktiskt - "Annamusik".



I lördags åkte vi ut till Överby, fortsatte julshoppingen och åkte sedan vidare till Trollhättan för att se då Gripen spelade match. Dock var det inte direkt någon spännande match då Gripen ledde stort i halvtid så vi åkte hem till Vänersborg istället, köpte med oss lite mat och bänkade oss i soffan. På kvällen gjorde vi lite julgodis. I år blev det de klassiska Rocky Road och även en ny variant "Bountybollar" som jag hittade receptet på "Matplatsen" (min älsklingsblogg). Bountybollarna var helt okej men lite söta så man kan inte ta så många åt gången, iofs är det väl bara bra för figuren :)


  


I söndags åkte vi med Malin och Richard ner till Göteborg för att se Frölunda - Luleå. Innan matchen började åkte vi hem till Josse & Robin och blev bjudna på goda lussebullar, pepparkakor och kanelkaffe. Mums. Fick såklart även mysa lite md Love, vilket inte är heeeelt fel det heller :)


 


Idag har jag varit ledig, har städat lite här hemma och försökt hitta pluggmotiavtion. Dock förgäves. Jag känner att julen och ledighet börjar hägra i min hjärna, men än är det lite kvar så det är bara att stå ut! Imorgon är en ny dag:)

Av Anna Bergman - 9 december 2011 15:47

Av Anna Bergman - 9 december 2011 11:39

En kväll när vi bodde i Falun tyckte jag och Cathrine att det minsann var dags för Anders och Stefan att laga middag. Oftast var det vi som stod i köket och tillagade den ena "finmiddagen" efter den andra, så nu var det deras tur att överraska oss.


Sagt och gjort. A & S åkte och handlade, kom hem, och var VÄLDIGT noga med att vi inte såg vad de höll på med i köket. Om jag inte minns fel låg jag och Cathrine i varsin soffände och tittade på tv och var väldigt förväntasfulla över vad de skulle bjuda på. Dryga timmen senare var middagen serverad och vi möttes av ugnsstekt falukorv och makaroner. Dock var det en väldigt god variant som ännu lever kvar i min receptbank, men just den kvällen trodde nog både jag och Cathrine att det skulle bli en lite mer avancerad meny :)


Nåväl, igår blev det vår middag då jag under dagen blev väldigt sugen på den. Tänkte bjussa på receptet och istället för makaroner så gjorde jag potatismos till :)


 


Ingredienser:

Falukorv

Tomater

Lök

Äpplen

Riven ost

Salt, peppar

Ketchup

Senap (gärna grovkornig)


Gör så här:

1. Skär skåror i Falukorven och lägg i en ugnsform.

2. Fyll skårorna med varannan klyfta av lök, äpple och tomat.

3. Ringla ketchup och senap över korven.

4. Salta och peppra

5. Strö riven ost över

6. In i ugn, 225 grader, ca 30 minuter

7. Servera med potatismos eller valfritt tillbehör.


Smaklig måltid :)




Av Anna Bergman - 7 december 2011 09:26

  

   

Tiden går fort. 

Idag är det ett och ett halvt år sedan min lillebrors hjärta inte orkade slå längre och han lämnade oss.

Saknar dig min fina lillebror. Alltid älskad, aldrig glömd.


      

Presentation


Take the time to smell the roses...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards