Alla inlägg under november 2008

Av Anna Bergman - 30 november 2008 17:29

Nu har jag suttit med Naturkunskapens uppgift. Ska inte redovisa den förrän den 12e, men har en massa att göra innan dess så det är skönt att göra bort lite saker då och då, så att man inte behöver sitta med allt sista dagen. Imorgon skall jag räkna matte och göra bort en historiauppgift är planerna iaf!


Har just också suttit och fixat lite julklappar till ett par stycken, så snart börjar man bli klar med det! Fast tjusningen är ju som ändå att springa den 23e och tokhandla och trängas med alla andra för att kompletterande lite klappar :)


Nu ska jag hoppa in i duschen och fundera på vad man ska äta till middag idag! Pussohej


Av Anna Bergman - 30 november 2008 15:32

Ifk vann matchen mot Örebro! Vääldigt skönt tycker jag och säkerligen många andra:) Slutresultatet blev 4-6 till Ifk Vänersborg! Så första grattiset går till IFK.


Det andra gratulationen går till Anders som har namnsdag idag:) Stort grattis till dig älskling, och förstås till alla andra Anders och Andreas där ute som jag känner på eran dag!


Tre namnsdagsbarn=) 


Pluggandet går sisådääääär. har inte börjat skriva något ännu, men sökt lite fakta. Men nu ska jag sätta igång med naturkunskapen så den blir bortgjord idag iaf. Puuuuuuuh!

Av Anna Bergman - 30 november 2008 13:33

Jösses, jag höll på att glömma! Det är ju första advent idag. Man skall täna första ljuset i adventsstaken idag!(Men vi fuskade, tände det redan igår till middagen då Anders är borta i stort sett hela dagen idag,hehe) 



Kan ni förstå att vi, IMORGON, redan är inne i december och bara ett få antal veckor kvar till jul. Detta år har gått väldigt väldigt snabbt tycker jag. Har ju hänt en hel del förändringar i mitt liv detta år så det kanske beror på det bland annat.


Men men, nu börjar julen komma på riktigt. Myyyyyysigt!!!

Av Anna Bergman - 30 november 2008 13:19

I fredags efter skolan började jag med lite julstädning, dammsuga, dammtorka, skura. Ja de vanliga momenten innan det var dags att gräva sig in i förrådet och försöka hitta igen alla julsakerna! Efter många suckar och många flyttningar av diverse lådor hittade jag till slut den rätta kartongen och pyntningen satte igång.


Kring halvsjutiden tog vi en liten paus och traskade ner till Teatergränd för deras gudomligt goda after work, Mexikansk buffé. Och efter det införskaffade vi lite gotta för kvällen och gick hem och kikade på Idol. I pauserna fixade och trixade vi med att sätta belysningen och pyntet i granen. Till slut var vi klara och satte oss ner för att beskåda vår fina gran, men efter en halvtimme så slocknade halva granen och därmed var belåtenheten borta.


Så, igår förmiddag så åkte jag till Överby och inhandlade en ny belysning, en ny röd kudde till soffan, lite ljus - och julklappar :) På eftermiddagen var Anders och tränade så jag pysslade på här hemma litegrann och lagade middag. Fläskfilé i sambaloeleksås och hasselbackspotatis. Väldigt gött. Och kvällen tillbringade vi i soffan framför lite stjärnor på is blandat med filmen Traitor.


Nu sitter jag framför datorn och ska försöka ta tag i lite pluggande. Har en hel del som skulle behöva bli klart så fort som möjligt så det är bara att sätta igång. Samtidigt sitter jag och följer Ifks match som spelas i Örebro just nu.


Så denna dag kommer i stort sett att bestå av pluggande innan Anders kommer hem, och då förmodligen lite mys i soffan framför teven innan det är dags att gå och lägga sig! 

Av Anna Bergman - 27 november 2008 21:39

Ikväll har vi premiärdruckit lite glögg för denna gång. Blev inte den starkare varianten idag, utan Tindras chokladglögg köpt på ICA. Väldigt god faktiskt så den rekommenderas varmt:) Det enda som saknades var russinen och mandlarna. Missade att köpa det. Men pepparkakor och ädelost hade vi iaf och även smakade fantastiskt gott.



Nu ska jag gå å borsta tänderna och lägga mig i sängen och läsa lite om finska vinterkriget!


Natti natti alla.


Av Anna Bergman - 27 november 2008 10:24

Nu har jag just kommit in från en promme med Kid ute i stormen. Kom knappt framåt så mycket blåste det! Men men, nu är jag iaf inne i värmen och skall hoppa in i duschen och göra mig i ordning och sedan möta Anders på stan för en lunch innan mattelektionen sätter igång.


Ikväll blir de spinning, med Lollo som instruktör. Ska bli skönt, har varit lat, eller jag har faktiskt inte haft tid att träna något förrän idag så man får köra lite extra istället ikväll då:)


Tyvärr blev det en snöplig förlust igårkväll. En hörna på övertid som Broberg lyckades smälla in. Så typiskt. Här kommer en bild från matchen iaf som avslutande för dagens bloggande:)



Ha en bra dag alla!

Av Anna Bergman - 26 november 2008 21:37

Eftersom många velat ha receptet till den smarriga Sverigekakan så kommer det häääär.


Sverige kaka


Ingredienser:
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
3 ägg
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten
4 msk vaniljsocker
125 gr smör
1 dl mjölk


Gör så här:
Smörj och ströa en rund sockerkaksform

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda vetemjöl och bakpulver och häll det i ägg/sockerblandningen.
Häll i det kokande vattnet och rör om.

Grädda genast i ca 45 min i 175 grader.
Låt svalna.
Dela kakan i två delar.


Fyllning:

Lägg vaniljsocker, smör och mjölk i en kastrull.
Koka tills det tjocknar (ca 2 min.)


Bred på fyllningen på den avsvalnade kakan.
Lägg på överdelen och pudra lite florsocker ovanpå.

Av Anna Bergman - 26 november 2008 10:22

Igår efter middagen var jag sådär sugen på någonting gott men kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var. Då bakade Anders denna åt mig igår, en vääääääldigt god Sverigekaka. Extra gulligt förutom det faktum att han bakade åt mig var de små hjärtanen som han hade dekorerat med så fint vilket gjorde det hela ännu bättre! Han är bäst helt enkelt min käre sambo=)



Nu ska jag hoppa in i duschen och förbereda mig för en dag i skolbänken! Ikväll är det match igen, och nu hoppas vi på en vinst=)

So long så länge då!

Presentation


Take the time to smell the roses...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards