Alla inlägg under maj 2011

Av Anna Bergman - 24 maj 2011 20:42

Ingredienser

600 g köttfärs
5 msk ströbröd
2 1/2 dl vatten
1 ägg
4-5 soltorkade tomater
1 vitlöksklyfta

Fetaost
Hackad persilja

Oregano
Salt
Svartpeppar
Soya


Tzatziki:
2,5 dl grekisk yoghurt
1/2 skalad, riven gurka
1-2 krossade vitlöksklyftor
Salt
Svartpeppar

Gör så här:


Låt ströbrödet svälla i vattnet ca 10 min. Blanda ner köttfärsen och ägget. Tillsätt salt, peppar, krossad vitlök, oregano och persilja. Skär tomaterna i mindre bitar och feta i lite större bitar. Blanda ner i smeten alt. lägg som en fyllning i limpan. Forma till en eller två limpor i en smord form. Pensla med lite soya. Grädda i ugnen 175º i ca 45 min.

Blanda alla ingredienser till tzatzikin och låt stå kallt en stund före servering.

Servera med klyftpotatis och en sallad.


 

Av Anna Bergman - 24 maj 2011 11:17

Ljummen sallad med lax och fetaost

4 portioner


300g laxtärningar

1 msk olja

1 pkt (200g) färsk pasta

200g fetaost

150g färsk spenat

250g körsbärstomater

20 svarta oliver


Dressing:

3 msk olivolja

1 tsk fransk senap

1 pressad vitlöksklyfta

1 krm salt

1 krm malen peppar


1. Stek lax i oljan

2. Koka pastan

3. tärna fetaosten, skölj spenat o tomater

4. skaka ihop dressingen

5. Blanda ihop allt!!


Lycka till!!!!

Av Anna Bergman - 23 maj 2011 10:22

Vaknade upp till en solig dag, men tyvärr med kyliga vindar. Vart tog sommarvärmen vägen? Den som tog den får gärna lämna tillbaka den nu tycker jag :)

 

Har precis tagit en morgonpromenad med Kid och ätit frukost efter det. Idag ska jag grejja lite här hemma och sätta igång med skrivandet. En vecka kvar av skolan och uppsatsen skall vara inskickad på fredag kl 09.00 så än har jag tid på mig men det är skönt att göra bort det :)

Hoppas ni får en trevlig dag!

Av Anna Bergman - 22 maj 2011 18:12

I fredags gjorde jag sista dagen på praktiken och det var både tråkigt att lämna eleverna eftersom jag inte kommer ha dessa fler gånger men samtidigt skönt för min egen del då det efterlängtade sommarlovet närmar sig med stormsteg.  När Anders slutade jobbet satte vi oss i bilen och åkte mot Stockholm och Värmdö för att hälsa på Peter, Jenni och lille Julie över helgen.

  

Vi var framme kring nio på fredagkväll och då åt vi lite kvällsfika innan det var läggdags. På lördag åkte vi iväg och åt vi lunch på ett café vid vattnet och på kvällen grillade vi och åt en massa gott till det.

  

Vår helg har iaf varit väldigt trevlig. Roligt att träffa både Peter och Jenni men även Julie som det nästan gått ett år sedan jag såg henne. Det är sjukt hur fort tiden går. Iaf så fyller hon år om en vecka så hon fick tjuvstarta att öppna sitt paket nu i helgen, vilket innehöll en knallrosa Bobby Car :)

  

Nu har vi kommit hem för ett par timmar sedan och ska strax börja med middagen. Idag skall vi äta Ljummen laxsallad som Marlene introducerat åt oss för ett par år sedan då vi bodde i Falun och som nu blivit en av favoriterna hemma hos oss :)


Hoppas ni också haft en trevlig helg!

Kram från mig

  

Av Anna Bergman - 17 maj 2011 20:10

Idag när jag var på affären så sprang jag förbi mejerihyllan och där stod två stycken Kesellanyheter som jag var tvungen att plocka ner i korgen!


  

Nu har vi precis testat på den ena av dom. Kesella rabarber. Jag gjorde en fuskcheescake med kesellan varvad med digestivekex, hallon och björnbär! Väldigt gott. Rekomenderas varmt! Får återkomma med hallonversionen när även den är testad! :)


  

Dagen har för övrigt sprungit förbi. Har varit i klassen som vanligt och är nu inne på sista veckan. Nu är det mindre två veckor kvar till mitt älskade sommarlov börjar och jag längtar sååå. Har även mycket att se fram emot så den närmsta månaden kommer gå i raketfart.


Efter praktiken åkte jag hem, tog en promenad med Kid och satte mig sedan i soffan en stund tills Anders kom hem. Då blev det en springtur och sedan på det lagade vi Fajitas till middag.


Nu ska vi snart slå igång en film - så jag önskar Dig en trevlig tisdagskväll!

Av Anna Bergman - 15 maj 2011 20:36

Helgen har spenderats i Göteborg. Jag och Anders åkte ner i fredagsevar på eftermiddag till Robin och Josse. Vi åt sushi och gick iväg till ett ställe där bilracing och bowling var på agendan.


      

På lördagen åkte vi ut till Frölunda en sväng, åt sedan luncg på Linneterassen och tog en efterrätt på Triumfs glassbar. På kvällen skjutade Robin och Josse oss till Kungälv där Jesper hade sin 25-årsfest. God mat och en trevlig kväll. Kring midnatt hämtades vi och vi satte oss på Lilla London på Avenyn en sista stund innan läggdags :)


      

Idag har jag och Josse varit på en liten promenad med hundarna och sedan hämtade vi upp Amme för en brunch på Bitter innan vi åkte hem till Vänersborg igen.


Nu har vi precis ätit varma mackor och Anders har lagt sig till rätta i soffan framför hockeyn.


Imorgon är det sista vfu-veckan och bara två veckor kvar till sommarlov. Tjoho!


Hoppas ni haft en trevligt helg!

Av Anna Bergman - 13 maj 2011 15:51

  

Detta har Mona fått i present av oss. Och det är än en gång Josefin som står för tillverkningen.


 

Mona ringde precis och tackade så mycket så därför

vågar jag nu lägga upp vad hon fått:)

 

Nu har ännu en vecka passerat och jag välkomnar helgen med öppna armar. Vad kvällen kommer innehålla vet jag inte, har inga planer för det men imorgon ska vi åka ner till Göteborg och hälsa på våra vänner och på kvällen fira Jesper på hans 25-årsfest. Kommer bli väldigt trevligt tror jag!


Hoppas ni får en trevlig helg!

kram kram



Av Anna Bergman - 11 maj 2011 17:31

Då var det onsdag och den mittersta dagen i "arbetsveckan" är avklarad. Idag har jag genomfört två aktiviteter med eleverna och det gick bra och jag fick bra feedback av min handledare med både handledning och vägledning som jag ska tänka på tills imorgon!


Efter vfu:n åkte jag hem, gick ut med Kiddan och tog en springtur i solskenet. Härligt väder - dock mulnade det igen precis och sämre väder är lovat, synd då helgen och ledighet närmar sig!


  

Igår fick jag ett tråkigt besked. Min farbrors frus mamma gick bort så mina tankar finns hos hela familjen. Tänker på er!


Ska strax börja med middagen som idag blir lasagne då jag har ett paket köttfärs som måste ätas upp!

Hoppas ni har en bra lill-lördag!

Kram från mig! 


Presentation


Take the time to smell the roses...

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards