Alla inlägg den 16 oktober 2011

Av Anna Bergman - 16 oktober 2011 16:56

Igår lagade vi en väldigt god middag som jag tänkte dela med mig receptet på. Receptet har jag hittat på "Matplatsens" blogg.

 

 

Ingredienser


4 skivor oxfilé

smör att steka i

salt & peppar


Palsternacksuré

1 st stor palsternacka

50 g smör

1/2 dl grädde

salt


Rotfruktspytt

3 st stora morötter

1 st kålrot

1 st rotselleri

1 st gul lök

3 st potatis


Sås

ca 300 g kantareller

0.5 st gul lök

100 g smör

2 dl vatten

0.5 dl kalvfond

1 msk balsamvinäger

3 dl grädde

1 msk tryffelolja

redning (mjöl + vatten)


Gör så här:

Salta och peppra oxfilén. Stek i rikligt med smör ett par minuter på båda sidor. Låt vila en stund och stek sedan färdigt i ugnen på 225 C, ca 10 minuter.


Skala grönsakerna; morötter, lök, kålrot och rotselleri samt potatis, och skär i små tärningar. Stek detta i stekpanna tills de fått fin färg och är klara. Salta.


Skala palsternackan och koka i femton minuter. Låt rinna av och mixa sedan med stavmixer tillsammans med smör och grädde. Smaka av med salt.


Kantarellsås

Smält smöret i en kastrull. Lägg i kantarellerna och hackad gul lök. Häll på 2 dl vatten. Koka upp. Tillsätt 1/2 dl kalvfond och 1 msk balsamvinäger. Häll grädden i såsen. Koka upp och smaksätt med salt & peppar. Tillsätt tryffeloljan och red av såsen med mjöl + vatten till önskad konsistens.


Klicka ut lite palsternackspuré på tallrikarna och strö över kavringen. Lägg på köttet, pytten och såsen. Servera genast.

Av Anna Bergman - 16 oktober 2011 16:36

Sista veckan har gått i ett känns det som och jag har varken haft tid eller motivation till att blogga, men nu har jag en lugn stund så då skriver jag ner några rader! 


Förra helgen hade vi som jag redan nämnt finbesök av mamma och Kristina från norr. Det var fartfyllda dagar med bland annat shopping, god mat, bandy, mys och en tripp till Göteborg som stod på schemat.


Tacopaj blev middagen på fredagkväll :)

   


Min nya höstjacka, en oljejacka från Barbour:)



    Fina underbara mamma:)


 Det var jättemysigt att ha er här och ni är varmt välkomna när ni vill igen 

  

I måndags åkte vårt besök och en ny vecka drog igång. I tisdags fick vi ut en ny hemtenta i Engelskan. Denna gång handlar det om grammatik och det är denna som tagit upp min tid större del av veckan. Idag har jag dock skrivit klart det mesta och imorgon får jag gå igenom texten en sista gång och göra de sista redigeringarna innan jag skickar in den. Deadline tisdag 24.00 så än så länge har jag gott om tid till det :)     

 

Helgen har varit lugn och skön. Tanken var att vi skulle åka till Uppsala i helgen och hälsa på våra vänner S & C och deras lilla nyfödde, men då Stefan skulle iväg och spela cup hela helgen bestämde vi oss för att stanna hemma istället och åka en annan helg. Vi har här hemma tagit långa morgonpromenader och tagit vara på dagen. Denna helg är den sista då Anders är helledig, nästa helg börjar lördagsträningar och snart drar säsongen igång så det är skönt att bara vara ibland också.


  

Hoppas ni haft en bra helg!

Stor kram från mig

Presentation


Take the time to smell the roses...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards