Alla inlägg den 9 februari 2012

Av Anna Bergman - 9 februari 2012 15:53

Jag kan inte på mina fingrar räkna hur många gånger vi under vår utbildning fått lära oss att man alltid ska ha ett syfte med vad man gör i undervisningen med eleverna. Man ska inte bara kasta in någonting här och där för att det kanske är bra eller kul, utan det skall vara relevant för eleverna att begripa. Även i denna kurslitteratur vi har står det speciellt hur viktigt det är att att vid exempelvis experiment och laborationer förklara syftet och veta som pedagog VARFÖR man väljer att använda just det experimentet. Vad ska eleverna uppnå och lära sig? Vart jag vill komma är att vi idag, under förmiddagen hade en föreläsning som i efterhand är helt motsägelsefullt jämte vad vi får lära oss. En föreläsning där föreläsaren står och experimenterar och föreläser om saker, som för min del inte var relevant kunskap, utan att vi har en aning om varför. Totalt bortkastat tycker jag och behövde få ventilera lite. Hoppas det blir bättre nästa föreläsningstillfälle.

 

Efter den föreläsningen hade vi däremot litteraturseminarium i studiegruppen, där tiden sprang iväg men många kloka tankar lyftes. Nu har jag hunnit gå på en promenad med Kid och ätit lunch/middag. Snart är det dags att åka mot skolan igen för kvällskurs.


Hoppas ni har en bra dag!

Presentation


Take the time to smell the roses...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards