Alla inlägg den 20 augusti 2012

Av Anna Bergman - 20 augusti 2012 20:17

 


En av mina favoriter i sockerkaksväg är denna Sverigekaka. Den har många olika namn men i huvudsak så är det en god sockerkaka med en slags smörfyllning. Även denna kaka har blivit bakad ett par gånger i sommar till lunchkaffet! Det bästa receptet som jag använt kommer från ICA och lyder enligt följande:


Ingredienser:

3 dl strösocker

3 dl vetemjöl

3 ägg

2 tsk bakpulver

1 dl kokande vatten

4 msk vaniljsocker

125 gr smör

1 dl mjölk


Gör så här:

Smörj och ströa en rund sockerkaksform (ca 11/2 - 2 liter)

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda vetemjöl och bakpulver och häll det i ägg/sockerblandningen.

Häll i det kokande vattnet och rör om.

Grädda genast i ca 45 min i 175 grader. Låt svalna.

Dela kakan i två delar.


Fyllning:

Lägg vaniljsocker, smör och mjölk i en kastrull.

Koka tills det tjocknar (ca 2 min.)

Bred på fyllningen på den avsvalnade kakan.

Lägg på överdelen och pudra över lite florsocker innan servering.

Av Anna Bergman - 20 augusti 2012 19:15

Då var en ny vecka påbörjad och jag började denna med en långpromenad och ett litet "träningspass" här hemma :) jag har varit alldeles för slö på sistone så nu ska jag försöka ta tag i detta igen :)

Förutom detta har jag idag även börjat se på några avsnitt av Private practise, en serie som faktiskt gått mig förbi tills nu och som förmodligen får ersätta desperate housewives i höst då den är rätt bra :)

Just nu har vi precis ätit middag och sitter i soffan med en kopp kaffe! Ikväll är det en tv-kväll då både Ensam mamma söker börjar och då det är seriepremiär för Dallas! Kan bli rätt skoj att se hur den serien är i en ny tappning!

Ha en bra kväll!

Här kommer en bild på en trött och svettig Anna från tidigare idag samt en bild på ett nagellack som jag köpte i sommar och som varit en favorit! Ett Magnetiskt lack som ger ett mönster på nageln!

Presentation


Take the time to smell the roses...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards