Alla inlägg den 10 mars 2009

Av Anna Bergman - 10 mars 2009 16:37

Idag har det inte varit så mycket aktiviteter för mig. Var på den dagliga morgonprommen, efter det lite frukost i soffan framför teven där jag hamnade ett tag. Gick och duschade och sedan på hemköp för att hämta mina Stieg Larsson böcker och att handla hem lite till kvällens middag. Lax med chevretäcke! Längtar redan efter den rätten. Väldigt god.


Tanken var att jag skulle gå och träna med Anders då han slutar, men då skall han istället åka och träna med U19, tror jag det var, så då hoppar jag över träningen och går imorgon istället. Lätt beslut :)


Nu ska jag i alla fall fortsätta se lite på tv, och nu loggade även Cathrine in på msn så ska surra loss lite med henne innan jag överger cybervärlden för en stund:)


P.s Efter förfrågan kommer recpetet jag bloggat om tidigare än en gång här:)


Laxfilé med gratinerad Chèvre



Ingredienser

Portioner: 4

Potatis, ca 10 normalstora

1 röd & 1 gul paprika

2-3 rödlökar

4 laxfiléer

200 g chèvre

5 dl crème fraiche

färsk timjan

1/2 kruka färsk basilika

salt & peppar

100 g soltorkade tomater

1 dl olivolja


Gör så här

1. Sätt ugnen på 225 grader

2. Potatisen behöver inte skalas, skär i klyftor. Skiva paprika och rödlök i ganska stora bitar, lägg i långpanna. Ringla olivolja över. Ställ in i ugn 40 min.

3. Lägg laxfiléerna i en ugnssäker form. Salta o peppra.

4. Mosa chèvren och rör till en kräm tillsammans med 2,5 dl crème fraiche. Bred den på laxfiléerna.

5. När potatis- och grönsakspannan varit i ugnen i 20 min. flytta ner långpannan nederst i ugnen och ställ ugnsformen med laxen på galler i mitten av ugnen. Låt laxen vara med och ugnsstekas de resterande 20 minuterna.

6. Finhacka basilika och soltorkade tomater och tillred en röra tillsammans med 2,5 dl crème fraiche. Dela upp röran i 4 små portions-/suffléformar.

7. Efter 40 min är det dags att ta ut långpannan och lax. Salta, gärna grovsalt, och peppra den ugnsstekta potatis- och grönsakspannan. Lägg upp en bädd av detta på tallrik. Lägg på laxen. Dekorera med timjan. Ställ även portionsformen med "röran" på tallriken.


Presentation


Take the time to smell the roses...

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards